måndag 28 februari 2011

jämförelse och stavfundering.

Detta är från passet i lördags, 3varv på sättraspåret. Varvtider mot 28min och en ganska hög medelpuls, det var slitigt. Nysnö runt 0 till -1 grovkorning snö som fastnade i skidan.

Detta pass är genomfört på samma sätt som ovan, fast ikväll utan nysnö. 3 Varv igen med tider 25,26min i en puls som är klart behagligare och som jag skulle kunna köra långt och länge på! Det känns ju riktigt bra.
Eftersom jag har fått ett svullen och ömt "ben" på ovansidan av handen, benet till pekfingret så valde jag de gamla stavarna ikväll för att lätta belastningen där de andra stavarna trycker som mest med sin handrem. Men inte kan det vara så att det var stavarna som gjorde den klara förbättringen från i lördags?! Nej det måste ju ha varit att jag slapp spåra och slapp ifrysningar i fästet. Men de gamla stavarna känns faktiskt inte alls dumma, de är 1cm kortare än de nya och kändes styvare. Jag gjorde ingen större efterforskning när jag köpte de nya stavarna, bara hört att de är styva och utgick från att mina gamla "2007" var mindre styva helt enkelt. Jag tror nog att det var dagens före som gjorde det och att det då kändes enklare med dessa stavar också, för att allt annat runt omkring flöt på så bra. Det jag kan konstatera var att handen inte gjorde ett dugg ont med mina gamla stavar, så nu får handen vila fram till Vasaloppet, då jag planerar att ha de nya stavarna iaf.

Imorgon blir det en vilodag då jag kommer förbereda lite lätt med skidorna, kommer vallaväcka bort lite fäste och rugga upp fästytan med lite sandpapper. Kanske värma in första omgången med grundglidet också. På onsdag har jag planerat om och tänker nog köra enbart ett MTB-pass utan någon skidåkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar