lördag 11 augusti 2012

Cykelvasan

Då var ett av årets stora mål avklarat, och tyvärr inte med avklarad målsättning. Jag hade som mål på en topp 50 placering för i år. Stod lite längre fram än vad halva startled 1 rymde. Starten gick utan bekymmer, och man avancerade en del i backen. Låg länge längst bak i tätklungan, så jag kunde se ryggarna på de längst fram och motorcykeln som körde först. Det gick fort fram till första kontrollen med tidsrapportering, där hade vi hållit ett snitt på över 35Km/h. Efter mångsbodarna och fram till Risberg avancerade jag endel till, och allt kändes ju tipptopp så långt! ca 5km efter Risberg fick jag en ny flaska av Christer, och gansak snabbt efter det när jag avvek från spåret där klungan körde för att köra om så small det till och bakdäcket var platt.... Riktigt surt, min första och förhoppningsvis enda punktering för i år, så eftersom jag inte haft någon punktering i år, så kan jag inte skryta om att jag är snabb på det där med att sätta i en slang. Jag kör ju slanglöst som den normala uppsättningen. Bytte däck hemma på Gotland för 2 veckor sedan, och då använde jag däckavtagare och pappas hjälp. Nu stod jag stressad på en grusväg och hade varken däckavtagre eller pappas hjälp. Efter mycket våld och lite blodvite så hade jag lyckats fått i en slang och luft, kanske ca 15min, alldeles för lång tid. Men Crest-fälgarna är inte så enkla att få i en slang i, tyvärr. Så jag var egentligen bara väldigt nöjd över att få fortsätta och trampa färdigt fäders spår. Jag har iaf fått ett ordentligt pass, efter punkteringen har jag gett järnet och inte fått någon hjälp av någon och bara borrat ned huvudet och trampat på! Vid punkteringen ramlade jag kanske ned från plats 45 till ca 500 och körde iaf upp mig till 238. Jag är nöjd med att formen var så god som den var idag efter sjukdomsuppehållet. Får jaga revansch nästa helg i Skåne, långlopps SM. Förra året körde jag in på tiden 3:04:54, idag på 3:07:14.
Idag var det ett riktigt bra race annars, lagningen fungerade kanon, tack Marie och Christer!
Det är kul att åka i fäders spår, på både skidor och cykel!

Jesper Dahlström vann i år igen, riktigt starkt gjort!

Morgonen började lite stressande, vi lämnade Sälens vandrarhem i bra och tänkt tid, men när vi kom till startområdet så kom vi in från fel håll och då på fel parkering, så Marie skulle fått köra en omväg för att ta sig till vasaloppsvägen, så vi fick köra den omvägen nu på morgonen istället så hon vari bättre fas inför dagens uppdrag. Tydligen har jag missuppfattat, gäller ej genomfarts skylten som istället stod vasalopps starten. Trodde man kunde få välja parkering, för genomfart det var jag inte intresserad av... Men jag hann i tid till allt iaf, joggade överallt jag skulle på området, så varm blev jag av det!

Nu är tävlingarna igång för höstsäsongen, känns jättekul! Nu rullar det på varje helg framöver, närmast Långlopps-SM genom Snapphaneturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar