torsdag 6 september 2012

Långloppscupen summering

Svenska Långloppscupen i MTB tog ju slut i söndags samtidigt som man gick i mål i Varbergs fästning.
Det är 5 tävlingar av 7 som räknas, så åker man alla 7 så får man räkna bort de två sämsta resultaten. Mitt mål i denna cup inför säsongen var Topp 25 i totalen och gärna komma bland de 20 bästa i någon tävling.

Det hela började med Långa Billingeracet i skövde där jag länge låg ca 25a, men med starka ben på slutet så kunde jag klättra upp mig till en slutlig 18onde plats i premiären! Stärkt och nöjd av den inledningen på säsongen så såg jag verkligen fram emot nästa tävling, Lida loop. Under Lida så stämde allt, nästan (Problem med en hoppande kedja), men benen var så fina och inga tekniska missar, det resulterade då i säsongens bästa placering som 11a! Nästa ut var småländska Ränneslättsturen, en tävling som förvandlades till lerrace för att det kom ett skyfall under tävlingstid, en riktigt rolig tävling som flöt på bra för min del också, efter min rutinmässigt dåliga start. Körde på och kom på en 18onde plats i Eksjö. Vidare norrut till Rättvik och Mörksuggejakten, här började jag fokusera mer på en offensiv start, hellre vägga nu än att köra fortare på slutet. Gick jättefint uppför Vidablick, som ca 30e man och sen gick det på lika bra som de övriga tävlingarna. I mål med känslan om att idag har jag gjort det, årets race och väntade på resultatlistan. Besviken när jag fick se en 24e plats, vilket blev årets sämsta placeringsmässigt men nästan den bästa i tid efter segraren. Så jag är mycket nöjd efteråt:). Nu blev det lite uppehåll från långloppscupen för min del då jag hoppade Engelbrektsturen och semestrade på Gotland istället. Så jag fick vänta ända till slutet av Augusti och Finnmarksturen. Här var jag taggad till tusen innan start, men redan efter 100m kastades allt om, och jag kände med engång. Idag blir motigt. Jag visste inte riktigt vad det var, men motivation och med håll så kändes det segt idag... Lyckades vända tankarna med ca 25km kvar och körde på starkt i uppförsbackarna med fortsatt håll/ont i magen och rullade sliten i mål som 17onde. Under veckan till Bockstensturen vilade jag lite extra, åkte lite rullskidor och försökte ladda om. Varberg är en favorit på året, då jag och Marie alltid har så trevligt där. Så taggad och nyförlovad så tog jag mig an sista tävlingen. Här höll jag mig långt fram i starten och på asfalten, men tappade lite under åkervägskörningen. Åkte för det mesta ensam, och tappade en flaska vid en tidig langning. Då tog jag två muggar sportdryck vid nästa kontroll för att få lite vätska när jag började känna mig tom, men det resulterade i stort magknip men med lite mer energi, dum kombination. Men  med en ny flaska lite senare så kom jag i mål på en 12:e plats. Tvärtemot Mörksuggejakten var det en bra placering men dålig tid efter segraren. Svårt det där... Det var min långloppscup 2012, och jag är så otroligt nöjd då jag slöt som 12a totalt i cupen! Betydligt högre än målsättning vilket var kul! Jag har haft roligt på alla tävlingar, både runt omkring och under tävlingarna. Det är så mycket trevligt folk man får träffa! Min Merida Big Nine Team-D har gått otroligt bra och gett mig ett ordentligt lyft. Den ger mig en lite enklare resa från start till mål, men samtidigt som all mitt XC åkande på vårkanten gav mig mycket teknisk träning.

Stort tack till älsklingen som langat och varit ett bra stöd och följt med till så många fina platser i Sverige! Även tack till Christer som som langat under dem tävlingarna han varit med vid!

Långloppscupen är slut och jag ser redan fram emot nästa års cup, hoppas på någon ny tävling i cupen då, hade varit kul! Men innan dess ska vi cykla lite cross, åka skidor, cykla fina vinterdistanspass och svettas inomhus på TC.

Lida Loop 
Ränneslättsturen
Mörksuggejakten
Det har varit en blöt och lerig säsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar