söndag 23 december 2012

Gotlandsdistans

Natten till lördagen anlände jag och Marie till Gotland. Vi kom till ett vinterlandskap och isiga vägar, men härligt att slippa slasken och saltet! Det är fina vägar för dubbdäckscykling, perfekta vägar. Lördagen så började jag och Marie att åka 1 timme skidor i Stånga, där jag lärde mig stå på skidor i 20 års åldern:), sent i livet. Det fanns precis så mycket snö så det inte var genomslag, så det var perfekt. På kvällen åkte jag till Visby och träffade Rikard över en match innebandy mellan Endre och Karlstad. Jag hejar på Endre om jag ska välja något av de, men kändes mer som jag åkt ända från Kristninehamn för att heja på Karlstad. Men så var det inte.

Idag var det dags för lite distanscykling, i Gotlandsmiljö och med riktigt Gotlandsväder, inte sådant låtsas väder som jag skrev om här. Jag cyklade första 1,5 längsmed kusten och gjorde några nostalgibesök tex Hummelbosholm, Herte, Närsholmen (När poolen). Efter fotografering av Närs fyr blev jag genomfrusen av -3 och att stå alldeles intill havet med starka vindar. Det blev påtagligt kallt. Så då styrde jag kosan inåt land och med vinden i ryggen så gick det fort fram till Sigvalde där jag kollade om det fanns skidspår, vilket det fanns. Sen vidare mot Hemse, och tog den öppna vägen hem med så mycket motvind som möjligt, och med snön som börjat falla hårt mot en. Helt enkelt en perfekt runda, pannbensträning. Kom hem till föräldrarhemmet i Rone och möttes av en kamin och hemlagad Köttgryta. Det är härligt att ha semester!
Ombytt och redo
Panoramabild över Hummelbos
Närs fyr ute på Närsholmen
Ute på Hummelbosholm

Kom hem och satte mig i soffan och fick värmande sällskap


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar