måndag 15 april 2013

Wolfsburg och VW

I torsdags åkte vi på jobbet till Tyskland och Wolfsburg, där Volkswagen har sin ursprungsfabrik. Idag finns många fabriker runt om i världen. Vid fabriken i Wolfsburg arbetar ca 50.000 personer, dem producerar 3800st bilar på ett dygn och de använder sig av 6000st cyklar för att ta sig runt inomhus i fabriken. Det är alltså riktigt mäktigt att se. Vilken kedja som ska fungera när man gör 3800 bilar om dagen, det får inte stå still på någon punkt i tillverkningen. Vi kom ner till Wolfsburg på torsdagkvällen och sov på hotell där, under fredagen så besökte vi Autostadt som är ett uppbyggt museum intill fabriken, och på eftermiddagen fick vi en guidad tur i en del av fabriken. Fabrikens takyta är förresten större än Monaco... På fredagkvällen körde våran busschaufför oss tillbaka till Berlin, där vi åt på restaurang och sov på hotell igen. Under lördagen fick vi en guidad tur med buss igenom Berlin och fick se det mesta man ska hinna med det, väldigt smidigt. Hemma i Kristinehamn var jag på lördagkvällen strax innan 22.

Har varit en riktigt intressant och rolig resa det här!

En fredagmorgon i Wolfsburg, det fyra tornen är usprungsfabriken, som nu har växt ordentligt mycket.

Inne på Autostadt

Nya golf varianten som kommer till hösten!

Volkswagencyklar
Bilar som är klara och väntar på leverans