lördag 20 juli 2013

SM-XCO

Svenska mästerskapen i XCO var dagens aktivitet. Efter att ha sovit dåligt under natten, var det en ganska seg morgon. Men ju närmare start vi kom så blev jag också mer taggad. Var nyfiken när vi rullade mot starten om vilket led jag skulle tilldelas i år. Förra året körde jag hela SWE-cup, men blev ändå placerad i sista ledet. Idag blev jag också placerad i led 5 med tre cyklister till och knappt 40 st framför oss. I år har jag ju inte kört något alls i SWE-cup så det föll helt på lottningen. Försökte hålla mig i kontakt med övriga när starten gick, men efter strulet som blev med 43 cyklister in i skogen så fick jag och många andra kliva av och därefter var jag helt sist, Tittade bakåt och konstaterade att jag var sist. Så jag fick skaka av mig den negativa känslan jag då hade och fokusera, 7 varv på denna fysiskt krävande bana är långt. Jag körde lugnt och kontrollerat och avancerade lite på varje varv. Banan som ryktades innan om att den var alldeles för enkel osv, var riktigt bra tycker jag, en riktigt jobbig och krävande bana. Fina utförslöpor och bra korta branta stigningar. Banan krävde 12st DNF vilket är nästan en tredjedel av startfältet. För min egen del så klarade jag inte målsättningen, ville vara bland de femton första, eller inte bli varvad. Snabbingen Wengelin varvade mig ca 400m innan varvningen för mitt sista varv och jag kom i mål på en placering 20 med +1 lap. Så det var lite tråkigt, samtidigt är jag nöjd med mitt eget race. Langningen fungerade jättebra med hjälp av Marie som även fotade emellanåt!

Efter loppet så åt vi samtidigt som vi såg på damernas lopp, med en liten paus då jag följde Marie bort till busshållsplatsen där hon tog bussen mot Nynäshamn för att nu spendera hela 11 dagar på Gotland, kommer bli tomt här... När jag kom tillbaka och såg avslutningen av damernas lopp fick jag se Meridacyklisten Kajsa köra hem ett SM-silver, Grattis! Vann gjorde Jenny Rissveds med 1,5 minuts marginal.

Södertälje bjöd på ett riktigt bra sm, härlig stämning i skogen med mycket publik, krävande banor och fint väder!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar