tisdag 20 maj 2014

Långlopps-sm och dubbelpass

Idag var det dubbelträning på schemat. Ett gympass på förmiddagen som följdes upp med lite intervaller på eftermiddagen. Intervaller utomhus, full gas i tio vändor. Jobbigt, kallt när man cyklade till platsen, och dyngsur av svett och varm på vägen hem.

Var ju i Vårgårda och tävlade i helgen, inte så mycket att skriva om där. Bra tävling och jag blev trött, ingen bra placering men nyttig träning inför SM i Jönköping. Hade ju tänkt få lite xco träning innan sm, men nu har det ju helt plötsligt slängts in ett långlopps sm helgen efter xco sm. Så nu kommer man till en avvägning om man ska stå över xco sm till förmån för formen inför långlopps sm, eller om det rent av kan passa för en formtopp? Helt klart är ju iaf att långlopps sm står högst i kurs hos mig. Det är alltså bestämt att Alingsås kommer arrangera långlopps-sm den 27 Juli. Självklart är jag glad över att någon tog tag i sm problemet som varit något ingen vill ta hand om. Men att det då kommer den 27 Juli som är nära inpå xco sm, samt samma dag som Engelbrektsturen i långloppscupen är verkligen inte bra för cyklingen. Stackars Engelbrektsturen som antagligen inte kommer locka några elitcyklister, om det inte är någon som är smart och ska samla mycket cuppoäng och då kör Engelbrektsturen. Jag tycker långlopps-sm borde ha en fast helg precis som alla andra sm, helgen efter cykelvasan som det varit de två senaste åren har varit grymt bra!

I vårgårda låg jag bakom Jeppman när han körde isär sin kedja och fick kliva av och ställa sig bredvid med kameran. Han gjorde ett bra jobb vid sidan av banan och det blev många lyckade bilder. Se alla på hans hemsida jag har varit ego och valt ut tre stycken på mig själv som kommer här nedan.
Jag använde hela mitt växelregister i liftgatan upp, 36-42


Kom inte ihåg att xco-lopp är så jobbiga...

2 kommentarer:

  1. följer din blogg och tycker den är väldigt bra. kul att få följa en elitcyklist. kan du inte berätta lite mer om hur du tränar, exempelvis hur körde du dina tio intervaller idag? Längd och vila?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattar bloggen! Jag är lite sparsam på träningsdetaljerna, nämner oftast bara i stora drag. Men i detta fall så var intervallen utomhus på stig, och tog ungefär 1:30 med full gas. Återhämtningen var ungefär lika lång och bestod av tekniskt stig nedför, för att träna återhämtning och fokusering samtidigt.

      Radera