torsdag 17 juli 2014

SM i luften

Nu kan man läsa det här angående krocken av en tävling i långloppscupen och långlopps-sm
Inom långlopp har vi ju inte varit bortskämda med att få veta i god tid när långlopps-sm ska arrangeras. För ett par år sedan så blev Finnmarksturen en sm-tävling endast ett par veckor innan tävlingsdags. Har för mig att det var något liknande inför sm 2012. 2013 visste man nog i ganska god tid innan vad som skulle vara årets sm. Snapphaneturen har för övrigt gjort två helt fantastiska SM de senaste två åren tycker jag. I våras eller tidig sommar fick man reda på att Alingsås ska arrangera årets SM, men att det då krockar med Engelbrektsturen i långloppscupen. Jag har velat hur jag ska göra, men valet föll på sm då man ändå kan räkna bort tävlingar ur cupen. Men så ska det inte behöva vara, tävlingarna ska inte behöva krocka!

Långlopps-sm borde gå helgen v.34 som standard och något måste göras så att det är attraktivt att anordna ett sm i långlopp. Det är ju onekligen väldigt intressant att anordna långlopp runt om i Sverige. Det är ju inte så att man måste bortse från motionärerna och massan för att det är ett lopp med sm-status.

För egen del så är det två sm helger som kommer nu, även om jag lockas till Norberg så väljer jag det nya loppet för min del som även då har sm-status fast utan själva "statusen". Hoppas jag prickat in formen rätt för då kan det bli ett skoj lopp! Men först ska jag till Jönköping och köra sm i xco, där ska jag försöka ha roligt och dem verkar ordna med ett modernt och välarrangerat sm. Tyvärr ser det inte ut som om jag kommer hinna provköra banan innan loppet då banan är helt avstängd mellan 8:30-19:00 även om det finns luckor i programmet. Jobbigt för mig som inte har möjlighet att komma ner ikväll då det enda träningstillfället ges.

2 kommentarer:

  1. Du får göra som jag och träna i morgon kl 19 :(
    Dåligt att dom inte kan ha banan öppen i morgon under dagen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt dåligt. På lördag borde det gå från 17:00 tycker man. Men ändå är banan avstängd till 19:00?

      Radera