lördag 2 augusti 2014

1572 MTB Challenge och medaljfundering?



Vann en startplats till det nya långloppet 1572 mtb challenge genom formcykel. Loppet går i Motala med omnejd och det är på bra avstånd ifrån Kristinehamn så det var bara att tacka och ta emot och åka dit och ha skoj! Jag och Marie startade hemifrån kl 06 och anlände runt 08 i Motala. Visste inte riktigt vad som väntade idag mer än 65 km långt lopp. Det visade sig vara ett väldigt snällt lopp, lite likt cykelvasan. Snitthastigheten blev dryga 30 km/h tror jag. Första loopen var enbart grusväg och fältet sprack aldrig riktigt upp. Utan det var en samlad grupp där jag satt med långt fram och försökte göra lite jobb. Gick fint hela första loopen som var ca 25 km, sedan tappade jag tätkontakten när vi i början på andra loopen kom ut på en tung åker. Jag tätade aldrig luckan som uppstod framåt och i efterhand var det ju dumt. Men det var väl antagligen för att jag i den stunden ansåg att jag inte hade mer att ge eller något åt det hållet. Luckan uppstod och sedan var jag placerad i klunga två och där stannade jag resten av dagen. Framför sprack det även upp och Landström gick iväg och vann en soloseger. Min grupp om ca 4 personer hängde ihop fram till bergspriset vid Övralid, där jag och Jesper Gustavsson kom loss och kunde samarbeta bra fram till mål. Tog mig in på en sjundeplats i elitklassen och nia totalt. Junioren Max och H40 Michael var snabba och höll sig långt fram. Min fru Marie som dessutom är gravid fixade riktigt bra langning åt mig och Jesper Andersson, supertack för det! För de som inte vet så väntar vi barn senare i höst!

Allmänt om loppet så tycker jag överlag bra, men kunde ha varit bättre pilat längsmed banan. Jag missade förvarning om första bergspriset och uppfattade nog inte heller något direkt berg där så det dök bara upp rätt som det var. Om det fanns förvarning vet jag inte, men isf var den bristfällig. Hörde nu i efterhand att det ej skulle bli något diplom eller medalj efter genomfört lopp för att pengarna istället skulle gå till välgörenhet vilket jag tycker är riktigt bra! Har tidigare tyckt att fler lopp ska göra så, alternativt sänka anmälningsavgiften och inte ha någon medalj. Vart hamnar de medaljerna egentligen? Vill man spara något efter loppet som ett bevis eller minne att man kört, så behåll nummerlappen! Har man tur är den dessutom skitig och ger en bättre minnesbild. Dessutom var kartan som fanns i PM dålig då det inte fanns med vilket håll man skulle köra åt, eller några kilometerangivelser, blev lite svårt att gissa sig till när man planerade langningen.

Efter loppet tog vi med maten man fick och satte oss på stranden i Motala, väldigt lång och fin strand med jättefint bad! Bra cykeldag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar