måndag 6 juli 2015

Mörksuggejakten 2015

Så var det dags för tävling i Sverige igen och Mörksuggejakten i Rättvik. Älskar Vidablick men sen försvinner ju alla backar? Detta har från att varit en favorittävling blivit en av de jag tycker minst om i cupen. Jag tycker det är för lite backar och för snabb terräng eller för många snabba cyklister kanske. Stigarna är fina och det blir en lång vacker orm med cyklister, däremot gillar jag inte klungkörning på traktorväg. Men det är ju också en sjukt vacker och fin bana som har sin charm, som alla loppen i långloppscupen.
 
Vi åkte upp hela familjen på lördagen och bodde i en stuga i Rättvik, smidigt och bra. En stuga för två familjer, vi bredde ut oss då vi verkade bli ensamma men klockan 22:30 kommer ett par instormandes. Kul. Det gick väl ganska bra ändå iaf. Men ungefär vid det uppvaket så kände jag mig opepp på tävling, kanske främst för att jag även började få halskänning.
 
Tävlingsmorgonen hade jag ännu riv i halsen och känning men pigg i övrigt. Varit ganska allergisk sen jag åkte till Jersey, resa på det, värmebölja och lätt sliten så fanns det ju många orsaker att inte känna sig på topp. La cykeln i fållan utan att värma upp något, vilket nog aldrig hänt. Men jag led inget av att inte vara uppvärmd inför Vidablick utan gick med ganska lätt uppför. Lite försiktig på grusvägarna utför och tappade mer än nödvändigt. Borde speciellt gått med Öijer när han kom dundrandes förbi. Efter den behagliga resa uppför Vidablick så tyckte jag det gick desto jobbigare resten av tävlingen, med tydliga dalar och toppar. Rullade i mål på en 12:e plats i Elit och 14 totalt i tävlingen. Rullade med betoning då jag var på väg att kavla däcket under de sista kilometerna och vågade inte gasa på med dåligt med luft i däcket. Hade varit surt att få springa in i mål. Så jag koncentrerade mig på att hålla ögonen mer bakåt än framåt på slutet och säkrade min placering.
 
Langningen sköttes av Haglidens fästmö. Var en svår uppgift igår då det går undan samt dammar. Jag hade ögonen med mig och kände det mer som om jag ryckte flaskorna ur hennes hand men det funkar det också. Tack!
 
Lite lätt besviken, men eftersom jag sitter med en öm hals idag, men ändå inte riktigt sjuk så får jag nog vara nöjd. Hade bara två minuter till topp-5 vilket känns gött och bekräftar inledningen på säsongen. Kämpar vidare!
 
Tetrisdags

En sliten jag och en gó Nils under vårat matstopp i Tällberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar